Kulturdebatt

I Gnesta har en kulturdebatt blossat upp. Ägaren till Gnesta Konsthall ( en privat sådan!) Niclas Zander har skrivit en debattartikel i Sörmlands Nyheter där han kritiserar bristen på stöd för kulturen i kommunen. Jag håller med!
Kommunens kassa är begränsad och bör födelas på ett klokt sätt. Men en mycket viktig fråga för kommunen är att satsa på kultur. Det finns en enkel anledning: alla vill ha kultur men ingen ser sig föranledd att betala!
Många romantiska föreställningar florerar om att konstnären är en person som ska och kan leva på vatten och bröd, leva lite ruffigare än andra och sedan roa massan med sin talang. Som kulturarbetare själv (musiker och danspedagog) är det otaliga gånger jag blivit uppringd för att man vill ha med till exempel musik på ett arrangemang. "Men det är ingenting betalt" är en fras som alltsom oftast yttras. Jag ska alltså roa andra med min talang och oftast tjänar någon annan pengar på detta, men inget ska komma mig till del som är en stor del av arrangemanget! Det krävs mycket arbete för ett enda framträdande med förberedelse till exempel otaliga timmars rep. tid och bära anläggning med mera.
Jag tycker att kommunen har ett viktigt ansvar att lyfta fram kultur och den kunskap som den bär med sig! Kultur är historia, är samhörighet, är en analys av den tid vi lever i, roar och oroar!  
Kulturarbetarens svaghet är att det ofta är så roligt och viktigt att sjunga, dansa eller vad det nu kan vara, att man ändå ställer upp helt gratis trots det stora arbete som ligger bakom och att andra skor sig på det!
Kulturen i Gnesta borde ligga högre upp på agendan!

Vad vore Gnesta utan kultur? Fundera på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0