Allt borde vara miljö- och människovänligt!

Tänk dig att du är på väg till affären. Du tar dig dit, miljövänligt. I affären handlar du, miljö- och människovänligt utan att vrida och vända på varorna letandes efter märkningar. Du åker hem. Ställer in allt i ditt miljövänliga kök med energisnåla vitvaror. Allt fungerar miljö- och människovänligt, du behöver inte fundera på detta! Detta kostar inget extra utan är det normala priset eftersom allt i butiken är bra varor. Hur känns det?
Min dröm är att alla tjänster och varor naturligt ska vara vänliga för den jord vi bor på! Ingen människa borde tvingas till att arbeta under fruktansvärda förhållanden, med långa och tuffa arbetspass i människo- och miljöovänliga situationer för att framställa produkter som vi i den rika delen av världen vill inhandla billigt. Ingen borde få hugga ner regnskog, plantera grödor som besprutas med mer eller mindre okända substanser för att bli rika på jordens bekostnad.
En gång i tiden övergick vi ifrån att vi alla odlade och framställde det vi behövde till att några få producerar det du och jag behöver i vårt liv (och ibland även sådant som knappt behövs). Som det ser ut idag kan vi inte lita på att allt som framställs på vår jord är framtagna på ett bra sätt utan vi måste lita till olika miljö- och "människomärkningar" så som till exempel KRAV, Svanen och Fairtraide. Jag är tacksam att dessa märkningar finns men önskar att de inte behövdes!
Vad kan då jag och du göra för att uppnå ett närmast utopiskt mål då alla varor är miljö- och människovänliga?
Det enklaste är att , så ofta som möjligt, välja de varor som är framtagna på ett bra sätt. Efterfrågan på dessa produkter gör att producenterna i större utsträckning måste ställa om sin produktion för att vara attraktiva för konsumenterna.
Hur ska vi då ha råd att handla dessa varor, som oftast kostar mer än "dåliga" produkter? Jag kan själv ibland känna att det är svårt när jag står i valet och kvalet, plånboken känns tunn och de "goda" varorna dyra. Jag brukar påminna mig själv om de flesta av oss, handlar för mycket, slänger mycket mat och använder andra varor efter principen "slit och släng". Med bättre planering och genom att hushålla med resurserna gör att jag allra oftast kan välja det som är bättre. Jag är långt ifrån perfekt men om vi är många som försöker att göra så gott vi kan, kanske vi kan nå min (och kanske din?) dröm.
Att färdas och handla, att leva rätt ska vara lätt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0