Debatt

Jag läser på centerpartiets Ingalill Fredrikssons blogg http://ingalillfredriksson.blogspot.com/ angående skolfrågan och andra frågor rörande förskolor "Men kan vi inte lägga ner alla stridsyxor, för barnens och elevernas skull. Det handlar inte om, att jag inte tål kritik! Handlar mer om tonen ..."
De många kommuninvånare som har kämpat för barnen och fortsätter att göra det tänker på barnen! Att lägga ner debatten däremot är inte ett sätt att värna barnen.
Jag blir även fundersam och undrar över de "stridsyxor" Ingalill tycker sig se. Så här är det från min sida av verkligheten: alliansen har i skolfrågan fattat ett beslut jag som Miljöpartist inte kan ställa mig bakom. Att lägga ner mellanstadierna i Laxne, Stjärnhov och Björnlunda är ogenomtänkt och för hastigt beslutat. Som jag sade i SN fredagen den 8/1 så ser jag det beslutet som politiskt och inte baserat på fakta. Jag ser det som oerhört viktigt med debatt och ser det som ett uttryck för demokrati att kunna ifrågasätta och diskutera beslut som fattas.
Om Ingalill Fredriksson har uppfattat en otrevlig ton är detta beklagligt och jag hoppas att ingen debatör går till personangrepp. Dämot måste man som politiker vara beredd att stå för det man gör och inte som allianskollegan Göran Benedicks som oförklarligt skriver på sin blogg http://gbenedicks.blogspot.com/2010/01/grovt-felaktigt-om-gnesta-politik.html : 

"Sanningen är att omorganisationen av skolan har beslutats av skolan och icke av polititiker."

Jag välkomnar debatt på min blogg och på alla andra forum där detta kan vara lämpligt!




Kommentarer
Postat av: Berndt

Tyvärr Kukka så finns det människor som ser andra åsikter än sina egna som ett hot mot den egna personen. Ett samhälle gör inga framsteg utan meningsutbyten, något som vi svenskar verkar vara extremt rädda för. Däremot är det viktigt att man respekterar den andra partens åsikter även om de går stick i stäv med ens egna. Jag har förresten börjat läsa en bok som heter "Konsten att handskas med besvärliga människor". Du kan få låna den när jag läst den.



Hälsn Berndt

2010-01-11 @ 18:28:29
Postat av: Kukka

Jo, jag tycker att du har helt rätt Berndt i din iakttagelse att vi är rädda för meningsutbyten. Jag brukar säga det "bara för att man har skilda åsikter är man inte ovänner". Att alltid vara sams är dåligt för demokratin! Jag lånar gärna boken!

2010-01-11 @ 18:32:00
URL: http://kukka.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Debatt är viktigt. Genom debatt och diskussion lär man sig mycket om sig själv och andra. Ibland får man ändra lite på sin egen åsikt, ibland ändrar man andras.



Jag förstår inte riktigt vad som är så farligt med att tycka annorlunda än vad man själv gör. Det vore urtråkigt om alla tyckte samma sak ju :-)

2010-01-11 @ 22:25:27
URL: http://spenatmamman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0