Kejsarens nya kläder

Har du tänkt på vad mycket som är båg?
Föräldrar köper den senaste vagnen och dyraste outfiten till sina nyfödda. De handlar hamburgare och pizza var- och varannan dag till sina små i tron att de är snälla. Barnen bestämmer vad som ska ses på tv:n och vilken tid de ska lägga sig för natten.
Vad hände med bruna manchesterbrallor och ärvda tröjor, hemlagad mat och någon gång en pizza som kändes lyxig? Vart försvann föräldrarna som var trygga med att vara vuxna och visa vägen för sina barn? Nej, allt var inte toppen förr men inte sjutton är det paradis för barnen nu heller.
Istället för att lyssna på deras innersta tankar  och idéer (vilket inte var så vanligt förr heller , by the way) matar vi de med prylar. Vi köper snabbmat för att vi varken orkar eller kanske kan laga mat. Vi vill inte vara vuxna, för vi vill lattja själva. "Egen tid" är viktigare än gemensam. Jag är först och vi sedan.
Jag är inte en perfekt förälder men jag strävar efter att inte tro att jag är "snälla mamman" när jag gör fel. Det vill säga köper godis för ofta, inte orkar säga nej till tv och data, låter barnen lägga sig senare för att de tjatar med mera. Jag önskar att fler föräldrar fattade att de är taskiga när de tror att de är snälla! Det är bara det du vet som du kan förändra!

Kommentarer
Postat av: Karolina

Så sant, så sant. Bra och kloka tankar du har, jag håller med!

2009-09-18 @ 09:32:39
URL: http://familjenmf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0