Ett brev till politiker och media om skolfrågan i Gnesta kommun

Hej!
Jag skriver till dig och till flera andra politiker angående skolfrågan som har debatteras hett i kommunen. För information skickar jag även detta mail till SN, SP och LT.
Jag vill med detta mail ge mina samlade intryck. Jag heter Kukkamariia Valtola Sjöberg och är Laxnebo med tre barn: 4månader, 5år och 7år. Jag och flera med mig har engagerat oss i frågan.

Av ekonomiska skäl har framförts av alliansen ett behov av att spara in pengar och det inom skolorna. Förslaget går ut på att lägga ner mellanstadierna i Laxne, Stjärnhov och Björnlunda. Vi är många kommuninvånare som har protesterat mot detta. Vi har skapat facebookgrupper "Värna Laxne-Welandersborg-Kvarnbackaskola" och "Rädda skolorna i Gnesta kommun". En protestlåt har skrivits av Bengt Sjöberg och finns på hans hemsida www.bengtsjoberg.se "Vi vill ha vår skola kvar". Vi har lämnat in 565 namnunderskrifter under barn- och utbildningsnämndens möte, vi har varit med i radio och tidningar och framfört våra synpunkter. Flera bloggar om detta: dels några av er politiker och dela bland annat www.spenatmamman.blogspot.com och min egen www.kukka.blogg.se. Vi har konstaterat att man vill satsa på konstgräsplan på Hagstumosse för lånade pengar men har inte råd med våra skolor!? Som fotbollsförälder häpnar man över det "behovet" man ser?! Våra barn klarar sig gott och väl med de planer som finns där att uttöva hobby, men de behöver en fungerande skola!

Vi har gett flera olika alternativa förslag och jag själv har undrat över dels konstgräsplanen och dels "pendlarbidraget" Gnesta kommun betalar ut. Enligt info. är detta bidrag en del som betalas för att pendeltåget överhuvudtaget ska komma till Gnesta och en del som betalas av kommunen för att Gnestaborna inte "ska behöva betala extra" på tågen. Den första delen är svår att "ta bort" eftersom jag tror att vi alla vill se en fungerande kollektivtrafik till och från kommunen men den andra delen skulle rimligtvis kunna tas bort i dessa ekonomiskt pressade tider. Ska vi betala för att vuxna människor ska resa eller för att våra barn ska ha en trygg skola ?! Svaret är lätt för mig! Borde vara någorlunda lättare att förklara för invånare i Gnesta " Vi betalar för att tåget ska komma, du betalar för att åka" !
Som svar på mina funderingar har jag oftast fått ett " det ligger inte under barn- och utbildningsnämnden" eller man kan inte flytta pengar mellan poster... Vad gör man då när man inser att det fattas pengar till något: jo, man gör om!
Glädjande besked fanns att läsa i SN om ökat elevtal i alla de berörda skolorna och det förslaget som ligger nu är en kortsíktig lösning som drabbar våra barn. I de berörda klasserna finns just nu få barn men i de lägre klasserna finns det gott om barn! Alliansen har också framfört att dessa omorganisationer skulle vara av pedagogiska skäl eftersom det blir blandade åldrar i varje klass. Jag blev påmind om att det för några år sedan sågs som det ultimata och mycket pedagogiskt att blanda barn i olika åldrar! Kanske något att ta fasta vid!  Jag och många med mig hoppas att alliansen ska ändra sig och som några Björnlunda föräldrar skrev i SN "Rösta med hjärtat" !

Det finns andra vägar att gå än det föreslagna, tänk om och gör om! Det kan man vinna val med... För vi föräldrar och alla de som värnar om barnen kommer att göra just det : rösta med hjärtat!


Kommentarer
Postat av: Kukka

Info. från Twitter : 5 röstar ja och 4 röstar nej. Nämnden beslutar enligt det framskrivna förslaget. S och MP reserverar sig skriftligt

Det var det, nu är det kört!

2009-08-24 @ 16:23:39
URL: http://kukka.blogg.se/
Postat av: ntzen

Men inte sjutton lägger vi oss på rygg utan protester??



Hoppas att många kan komma på mötet i Björnlunda på Onsdag

2009-08-24 @ 18:30:45
Postat av: Kukka

Nej,

Jag kan tyvärr inte komma på mötet :(

Jag skickade det här mailet och SP har ringt mig, kan bara säga att de har en intressant vinkel men kan inte gå in i detalj...

2009-08-24 @ 21:28:11
URL: http://kukka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0